Gesprek tussen fotograaf, art-director en copywriter

Datum: 12 december, 2017
Deel dit artikel:         

Een onderonsje van vorm, beeld en inhoud

“Kom je zo uit met de opmaak?”, vraagt Karel Bingen aan Margot. Op het camera-display laat hij de foto zien die uiteindelijk op deze pagina’s zal worden afgedrukt. Het is een kijkje achter de schermen bij het team van art-director, fotograaf en copywriter, terwijl stagiaire Gaby op de achtergrond poseert voor een fotoshoot. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Margot straks precies in de vouw valt. Een vakman als Karel denkt over zoiets mee. Hij is al 26 jaar zelfstandig fotograaf in Roermond, en staat hier rechts naast het statief. Helemaal links op de foto zit Daan Schetselaar, ruim 10 jaar zelfstandig copywriter. Vanwaar dit creatieve onderonsje in Karels studio?

Margot: “Met Karel en Daan werken we al jaren samen. Ze zijn onderdeel van ons team van vaste partners. We zijn zo op elkaar ingespeeld dat ze meteen weten waar ik heen wil.” Daan: “Margot geeft de kaders aan en de richting. Ze weet precies wat de klant belangrijk vindt.”

Margot: “Door de nauwe samenwerking met specialisten kunnen we elk communicatietraject van a tot z uitvoeren. Als bureau brengen we alle disciplines samen tot één geheel.”
Heel belangrijk, die integrale aanpak, vindt Karel: “In veel organisaties raakt communicatie steeds meer versnipperd. Fotografie wordt dan bijvoorbeeld los gedaan van vormgeving en tekst.”
Margot: “Dan moet je daarna alles aan elkaar proberen te lijmen. Terwijl het een het ander juist moet versterken. Reclame is niet alleen leuke plaatjes maken. Het gaat om het resultaat.”

Karel: “Je ziet dat bedrijven zelf even een losse foto in een template plakken. Dan mist het vaak kracht. Het gaat op de automatische piloot.”
Margot: “En dat zie je. Het straalt af op je merk. Wil je een bedrijf zijn dat dingen op de automatische piloot doet? Het gaat erom dat de passie van jouw bedrijf naar voren komt in vorm, beeld en inhoud.”